Stres z pohledu TČM. Jak vybalancovat emoční napětí?

Stres je neodmyslitelnou součástí života. V určité míře je životním pohonem a obrannou kontrolkou před nebezpečím. Stresová reakce je důležitá pro naše vlastní přežití. Podle tradiční čínské medicíny ovlivňuje harmonický a volný tok energie Čchi v těle. Stres vede k zablokování toku energie v různých jeho částech. A když energie nedokáže volně proudit, cítíme bolest v místech, kde je přetížená. Chronický stres pak narušuje citlivou rovnováhu v našem těle a může způsobit nejrůznější zdravotní potíže.
Obrazek
Tip
V našem “západním světě” se s emoční krizí dokáže účinně vyrovnat méně než 20 % lidí.

Stres není nepřítel. Ale jen do jisté míry

Stresové hormony jsou nezbytné při obranné reakci organismu na nebezpečné stavy i na infekci. Pokud některý z našich smyslů vycítí hrozbu nebezpečí, mozek vyšle signál do nadledvinek. Ty uvolní do krevního řečiště stresové hormony kortizol, adrenalin a noradrenalin, které přenášejí informaci (vzruch) o vzniklém nebezpečí do různých částí těla. Organismus pak dokáže rychleji aktivovat příslušné orgány, jako například svaly a mozek, které spustí včasnou reakci na hrozící nebezpečí. Při ohrožení se tak zrychluje srdeční frekvence i dech, jsme ve střehu a smysly jsou napjaté.

Balanc ve všech směrech platí i u hormonů

Stres z pohledu TČM
Při dlouhodobém emočním vypětí a častém stresu vytváří tělo stresové hormony (především kortizol) na úkor jiných potřebných hormonů, například pohlavních - ženských i mužských. Kortizol jim zjednodušeně “ukrajuje výživu”, a dochází tak k hormonální nerovnováze v těle. To vede potažmo k nejrůznějším zdravotním potížím.

Jako začarovaný kruh

Vysoká stresová zátěž nás nutí jet neustále na plný plyn. Aby tělo vydrželo v najetém režimu a v plné aktivitě, dopujeme jeho energii třeba kofeinem nebo něčím sladkým. Přes den udržujeme tělo i mysl ve vysokém výkonu a večer se pak těžko dostaneme do normálu. V noci špatně spíme. Nedaří se nám zklidnit a organismus tak nemá dostatečný prostor na potřebnou regeneraci.
Obrazek
Tip

Útlum a vyhoření

Dlouhodobě vysoká produkce kortizolu vede v důsledku k jeho vyčerpání. Tělo už nemá kde brát. Když jeho hladina rázem klesne, dostaví se pocit útlumu a vnitřního vyhoření, chronická únava, celková vyčerpanost. Člověk se cítí jako vyždímaný hadr.
Stres podle TČM - Království TianDe

Stres očima čínské medicíny

V tradiční čínské medicíně jsou lidské emoce úzce spjaty s různými orgány. Stres je převážně spjatý s játry. Jejich hlavní funkcí je uchovávat krev a udržovat plynulý tok Čchi v celém těle. Hněv, smutek a další negativní emoce jsou často základním faktorem vzniku stresu, úzkostí i depresí. Mohou přímo ovlivnit Játra a způsobit tak stagnaci jejich energie.
Tip

Stagnace Čchi jater vede k nadměrnému hromadění vnitřního horka a špatnému krevnímu oběhu. První fyzický projev dlouhodobého stresu můžete pocítit právě jako tupou bolest v pravém podžebří.

Mezi nejčastější projevy chronického stresu patří 

  • poruchy spánku
  • pocity úzkosti
  • poruchy soustředění
  • vleklá únava
  • neklid a podráždění
  • bolesti hlavy
  • tlak na hrudi a v podžebří
  • poruchy trávení
  • žaludeční vředy
  • akné a atopický ekzém
  • vysoký krevní tlak
  • zrychlený srdeční tep
  • nechuť/přejídání
  • přibývání na váze/hubnutí
  • snížení libida

Komplexní skládačka

Stres z pohledu TČM. Jak vybalancovat emoční napětí - Království TianDe
TČM se nezabývá úzce jen emočním, mentálním, nebo pouze fyzickým projevem nepohody v organismu. Z jejího pohledu je důležitá vzájemná rovnováha ve všech těchto směrech. Stres vede k mnoha chronickým onemocněním, proto jej řeší celostně, na úrovni jednotlivých orgánů. Poruchy odolnosti vůči infekcím způsobeným stresem řeší na úrovni Ledvin a Sleziny, emoční a duševní poruchy pak reguluje pomocí meridiánů Jater a Srdce.

V prevenci i k řešení potíží využívá TČM hned několik typů terapie

Stres a TČM - Království TianDe
 
  • Fytoterapii
  • Akupunkturu
  • Aromaterapii
  • Dechová cvičení
  • Pohyb
  • Terapii hudbou
  • Dietologii

Jak zmírnit zaběhnuté tempo?

1. Dopřejte si vydatný spánek

Kvalitním spánkem k duševní pohodě. Hormon spánku melatonin pomáhá lépe zvládat stres a rozkolísanost nálad. Aby se mohl v našem těle tvořit, je třeba chodit včas spát a neponocovat.

 

2. Relaxujte

Nadměrná zátěž mozku vede k nervozitě a potažmo i ke stresu. Vypněte občas všechny své myšlenky a nechte mozek odpočinout. Relaxační solná aroma koupel nebo sprcha odplaví stres i úmornou únavu.

3. Hýbejte se

Skvělým vypínačem myšlenek je samozřejmě i fyzická aktivita. Není třeba hned běžet do fitness na kardio cvičení nebo trávit hodiny jógou. Postačí pravidelná procházka přírodou. 

4. Uklidněte své nervy vůní

Aromaterapie je bez debat super posilovačem pro naše nervy. Kromě nich zklidní i svalové napětí a zažene nepříjemné myšlenky.

5. Využijte sílu bylin

Některé bylinky a koření mají schopnost navodit klid a uvolnit nervové napětí. Sáhněte po meduňce, mátě, dobromysli, chmelu, bazalce, třezalce, lékořici nebo levanduli.

6. Hudba je balzámem pro duši

Hudba dokáže navodit příjemné myšlenky. Zaposlouchejte se do tónů vážné hudby, do zvuků lesa a ptáků nebo si zajděte na koncert svého oblíbeného interpreta. 
 

7. Setkávejte se

Stres může způsobit smutek a deprese. Někdy vede člověka k osamění. Neuzavírejte se, mluvte s přáteli a rodinou. Vztahy a sociální interakce jsou nedílnou součástí šťastného bytí.
 

8. Udržujte si zdravý optimismus

Smích je nejlepším lékem na smutek i stres, uvolňuje napjaté nervy a zlepšuje náladu. Myslete pozitivně a radujte se z každé drobné maličkosti.
Tip
Nadcházející podzim dává jedinečnou příležitost připravit tělo na zpomalení v souladu s tímto přírodním cyklem. Myslete víc sami na sebe, zklidněte tempo a dopřávejte si pravidelnou dávku relaxace.

Královské díky za tisíce vašich recenzí na Heurece

99%
zákazníků nás v dotazníku spokojenosti doporučuje na Heureka.cz. Celkem už máme přes 11 000 ověřených recenzí.
4.9 (z 5) je celkové hodnocení spokojenosti
Ověřeno zákazníky
Ověřeno zákazníky
Shop roku 2020 Shop roku 2020 finalista Shop roku 2019 Shop roku 2018 Shop roku 2017