O čem jsme se rozpovídali ve článku pro Forbes

Ne každý se dostane k papírovému nebo elektronickému číslu Forbes, ve kterém jsme řešili téma multilevel marketingu v Čechách. I milované TianDe. Rozhovor s naší marketingovou ředitelkou Renatou Královou ukládáme raději i sem na blog, abyste se k němu dostali všichni. 
Obrazek

Multilevel může být férový byznys

O Renatě Králové jste asi ještě neslyšeli. Přitom k ní vzhlíží tisíce žen v Česku. Během 3 let se díky své píli a synovi Rudolfovi dostala z astronomických dluhů a stala se jednou z nejúspěšnějších manažerek v ČR. Společně tu ukotvili kosmetickou značku TianDe. S manželem řídí e-shop, který má desítky tisíc spokojených zákazníků. Očišťuje jméno MLM marketingu a vychovává další vrcholové manažery. 
Před pěti lety jste se topila v milionových dluzích a dnes se svou rodinou ovládáte 90 % českého trhu s TianDe kosmetikou. To je celkem rychlá proměna. Jak se vám to podařilo?
Mou cestu k úspěchu paradoxně nastartovala největší pracovní prohra v životě. V minulé ekonomické krizi jsem udělala v podnikání špatné rozhodnutí a skončila s obrovskými dluhy v insolvenci. Spadla jsem na dno jak finančně, tak psychicky. Problémy, které přišly, byly obrovské. Tehdy jsem měla na výběr jen ze dvou možností: buď zůstat na kolenou v blátě a nebo se rychle zvednout. Začala jsem intenzivně studovat marketing tady i v zahraničí. Při samostudiu jsem narazila na multilevel marketing (MLM), který nadchnul mého syna. 
 
Právě on přišel s nápadem obě disciplíny propojit a mně se v hlavě začal formovat nový směr. Jenže mi chyběl elán a bála jsem se do nového byznysu pustit sama. Velmi mě motivovala synova podpora a nadšení. O úspěchu vůbec nepochyboval. Jen řekl: “Mami, to zvládneš”. A měl pravdu. Za 3 roky jsme se stali nejúspěšnější dvojicí TianDe na světě. Naše síť má přes 60 tisíc distributorů a měsíční obrat přes 70 milionů Kč měsíčně. Vymyslela jsem vzdělávací systém, kterým prošlo přes 5 000 lídrů, vydala knihu o podnikání v TianDe a přivedla k němu i manžela, jehož e-shop Království TianDe obhospodařuje 75 % trhu. Já se v něm jako marketingová ředitelka starám o sto tisíc spokojených zákazníků a dobré jméno značky. 
Renata Králová, marketingová manažerka Království TianDe, Měčín
Čemu jste se věnovala, než jste se dostala ke značce TianDe?
 
Na Karlově Univerzitě jsem vystudovala obor Vzdělávání dospělých a několik let pracovala ve společnosti Chemopetrol. Z asistentky ředitele jsem se vypracovala na manažerku vzdělávání a měla pod sebou 11 000 zaměstnanců. Naučila jsem se tu strategicky přemýšlet a komunikovat s různými cílovými skupinami. Další zkušenosti jsem nabrala jako jediný český kouč pro značku Coca-Cola. Koučingu a rozvoji zaměstnanců jsem se věnovala i v České pojišťovně. 
Chyběla mi ale svoboda a pocit, že jsem svým pánem. Tak jsme se s bývalým manželem vrhli do podnikání v realitách a poskytování krátkodobých půjček pro kupce nemovitostí. Potřebovali je na dobu, než dostali přidělené dlouhodobé úvěry. Jenže i my jsme část firemních prostředků financovali z bankovních úvěrů, což se ukázalo jako chybný krok. Ekonomická krize v roce 2008 nás všechny položila na lopatky. Byla jsem v insolvenci, rozvedla se, zhoršilo se mi zdraví a dostala se do velkých problémů. Doba koronavirová mi tehdejší bankovní krizi hodně připomíná. I dnes už víme, že ji spousta podnikatelů neustojí a mnoho oborů z ekonomiky zmizí.
Rudolf Konfal, finanční ředitel Království TianDe
Jak jste se o značce TianDe dozvěděla?
Poprvé mi o ní řekla kamarádka a na její doporučení jsem vyzkoušela pár produktů. Hned jsem si je zamilovala. Když můj syn zjistil, že jde o MLM a TianDe v ČR zatím nikdo moc nezná, začal na mě naléhat. Já jsem totiž multilevel nikdy dělat nechtěla, nadchly mě jen samotné produkty. Jenže můj syn si tohle podnikání chtěl vyzkoušet a já ho chtěla podpořit. Oba jsme v této značce viděli obrovský potenciál, i když každý z jiného důvodu. V podstatě mě “popostrčil”, abych se začala zajímat i o samotný obchodní model. Výhodou bylo, že jsme do začátku nepotřebovali skoro žádný kapitál. 
Díky studiu jsme také věděli, že TianDe splňuje oba předpoklady správného multilevelu: jde o zboží každodenní potřeby a nabízí se za dobré ceny. V TianDe najdete produkty pro ženské zdraví, doplňky stravy, pleťovou i tělovou kosmetiku, čistící prostředky, zubní kartáčky, pasty apod. Je to spíš drogerie než kosmetika. Unikátní je zejména náš program ženského zdraví s bylinnými obklady (vložkami), to nás rozhodně odlišuje od konkurence. Receptury jsou inspirované tradiční čínskou medicínou a ze sortimentu si vybere opravdu každý, protože se zboží pohybuje v různých cenových hladinách. Začala jsem vymýšlet strategii, jak TianDe dostat do celé ČR a ideálně i do každé české domácnosti. 
Co bylo vaší největší motivací?
Ze svého okolí vím, kolik žen nemá čas a často ani peníze, aby o sebe mohly pečovat. Byla jsem na tom jednu dobu podobně. Přitom každý si trochu každodenního hýčkání zasloužíme. Na téhle myšlence jsem postavila náš nový byznys a dodnes ji rozvíjím. V době pandemie dostává úplně nový rozměr. Se všemi ženami, které jsou doma s dětmi, leckdy přišly o práci nebo do ní nemohou chodit a starosti se na ně valí ze všech stran. Díky TianDe si mohou přivydělat, nebo, když je neláká MLM podnikání, alespoň posílit sebevědomí pravidelnou péčí. Ráno i večer si v koupelně dopřát zasloužených 5 minut s tonikem, krémem nebo maskou a párkrát se v klidu nadechnout. Aniž by příliš zatížily rodinný rozpočet.
Jak se vyvíjel váš vztah k MLM podnikání? 
Multilevel mě nakonec nadchnul svou jednoduchostí a spravedlivým systémem odměn i příležitostí. Nezáleží na tom, zda máte vysokou školu, 20 let zkušeností v nějakém oboru, jestli mluvíte světovými jazyky či máte malé děti. To je důležité zejména pro ženy, protože v ČR stále není příliš mnoho perspektivní práce na půl úvazku. I proto jsou z 98 % našimi obchodníky ženy.
 
Největší výhodu celého systému spatřuji i v tom, že umožňuje prodávat kvalitní produkty za rozumnou cenu. Jelikož se zboží dostává od výrobce přímo k zákazníkovi jen přes prodejce, nenavyšuje se zbytečně jeho cena. Odpadají náklady na sklady, dopravce, dealery a maloobchody. Zbývá více peněz na reklamu a vývoj produktu. Provize každého prodejce se odvíjí od jeho prodejů a dobrého jména značky. MLM je vlastně ideální, levná a účinná forma obchodu. Jenže mu dobré jméno leckdy kazí pochybní prodejci, kteří jen útočí na rychlý zisk. Produkty ani zákazníci je nezajímají. 
Multilevelový marketing v Čechách stále nemá dobré jméno. V čem vidíte největší problém?
Lidé si ho často spojují s podvodnými praktikami, které byly nejvíce patrné v 90. letech minulého století. Nebo si ho pletou s pyramidovým systémem, který je založen na lákání nových členů, ale postrádá produkt. Jde o všechny ty zaručené návody, jak rychle zbohatnout, aniž byste hnuli prstem. Podobní “šmejdi” pak kazí dobré jméno celého našeho odvětví. Takové metody nemají s MLM nic společného. Multilevel je legální a běžné podnikání, což dokazuje spousta zavedených firem, o kterých mnohdy ani nevíte, že v tomhle režimu fungují. V kosmetice je to vedle nás třeba Avon nebo Oriflame. Je to obor jako každý jiný.
 
Systém prodeje je naprosto jednoduchý. Používáte nějaké zboží, zamilujete si jeho účinky a chcete ho dostat mezi ostatní. Tak ho začnete prodávat a doporučovat. V TianDe se k ničemu nezavazujete, ani neplatíte žádné vstupní poplatky.
Kosmetika TianDe - produkty
Prostě si najdete zákazníky a prodáváte, aniž byste řešili drahé náklady okolo. Zákazníkům seženete, co potřebují, a pak o ně dál pečujete. Kolik toho prodáte, tolik vyděláte. Stejně jako další kosmetické značky musíte respektovat legislativu a pravidla, která s tímto byznysem souvisí. Poctivou prací pak šíříte dobré jméno značky a pomáháte obchodovat ostatním. Nikoho ale neuháníte, ani nepronásledujete. Spousta našich zákazníků nakupuje za plné ceny (bez registrace) a o MLM se vůbec nezajímá. Jednoduše mají rádi naše produkty. To nás moc těší. 
Osobně se reputaci MLM podnikání snažím napravovat dlouhodobě profesionálním přístupem a školeními. Vyvracet mýtus, že se v něm dá zázračně zbohatnout bez vlastního přičinění. Úspěch si i tady musíte odpracovat. Já už bych dnes asi pracovat nemusela, ale moje síť by pak rychle přišla o výsledky. Svým zákazníkům i manažerům se proto věnuji každý den naplno. Neustále také vylepšujeme e-shop, aby je TianDe bavilo. Jen díky tomu jsem se stala nejlepší světovou manažerkou TianDe a dosáhla takového úspěchu. Nic jiného v tom není.
Problémy v začátcích řešila i značka TianDe. Pár kontroverzních prodejců ji vydávalo za léčivou až zázračnou. Jak jste to řešili?
To je jeden z problémů, na které se musíte zaměřit při budování prodejní sítě. Multilevelový marketing může dělat opravdu každý. Ale ne všichni obchodu a podnikání rozumí. Některé lidi k tomu potřebujete “vychovat”. Ze začátku se nám stávalo, že prodejci občas při komunikaci se zákazníky zaměňovali své osobní (a věřím, že upřímné) nadšení z produktů za prodejní argumenty. Např. že je TianDe přírodní a zázračná kosmetika, což není. Takové jednání si můžete dovolit při setkání s kamarádkou, kdy v soukromí sdílíte nadšení ze “zázračného” krému, nicméně v seriózním prodeji nemá podobná argumentace co dělat.
 
TianDe samozřejmě přírodní produkty má, ale rozhodně nejsme značka s ryze přírodní kosmetikou. Podobné zjednodušování je při prodeji lákavé, nicméně pod vámi nebezpečně podřezává větev. Podkopává dobré jméno kvalitních produktů, které jste se rozhodli prodávat. 
 
Abychom tyto nešvary vymýtili, připravila jsem propracovaný systém vzdělávání obchodníků, který využívají všichni prodejci v naší síti. Pravidelně organizuji produktová a seberozvojová školení i právní okénka, kde účastníky seznamujeme s legislativou a problematikou zdravotních tvrzení. Za poslední 3 roky jsme odvedli pořádný kus práce i v naší facebookové skupině s 50 000 lidmi. Dnes už na podobné kauzy narážíme jen výjimečně. Přesto své prodejce monitorujeme. Když na nějaký problém narazíme, hned jednáme. TianDe je kosmetika jako každá jiná. Se všemi certifikáty, osvědčeními a účinky. 
Roman Kočí - majitel e-shopu Království TianDe
E-shop Království TianDe vlastní váš manžel. Jak se k byznysu s kosmetikou dostal on? 
Nejdřív o Tiande zakopával pár let v našem bytě, protože jsme začali podnikat v podstatě z obýváku. Manžel pracoval 35 let u kriminální policie, z toho posledních deset let na vysoké manažerské pozici. Pohyboval se v hodně drsném a převážně mužském prostředí. Kosmetiku nikdy moc neřešil, z TianDe používal jen pár produktů. Nakonec se v on-line podnikání našel tak, že když od TianDe získal franchízu e-shopu, ze svého vysněného postu odešel a rozjel vlastní byznys. 
Své výjimečné manažerské schopnosti a zkušenosti s vedením lidí teď využívá každý den tady. Dodnes ho za tak odvážné rozhodnutí obdivuji, protože pracovat na kriminálce byl jeho celoživotní sen. Přesto prý nelituje. S e-shopem nám samozřejmě pomáhá i syn. Nejdříve jsme dělali všichni všechno, ale v nynějších objemech už musíme mít jasně rozdělené role a spolehlivý tým. Já se starám o celý marketing a celorepublikovou komunitu TianDe (přes 60 000 distributorů), manžel se synem hlídají hospodářské výsledky a vedou tým lidí, kteří vyřizují objednávky a zajišťují perfektní zákaznický servis. Celý e-shop zvládáme obhospodařovat v neuvěřitelných 12 lidech.
Jak se vaše podnikání proměnilo za poslední rok?
Většina práce v TianDe probíhá on-line. Byli jsme ale zvyklí pořádat semináře, školení a potkávat se často osobně. Nicméně jsme už od začátku přemýšleli, jak se co nejvíc propojit s tolika zákazníky najednou a průběžně o ně pečovat. Nejvíc se nám osvědčily webináře, které už tři roky pořádáme. Současná koronavirová krize nás proto až tak nerozhodila. Sice jsme ztratili možnost potkávat se tváří v tvář, ale na on-line prostředí jsme už zvyklí. 
 
Já kromě e-shopu věnuji spoustu času společenství inspirujících a odvážných žen, které mentoruji a pomáhám jim plnit si pracovní sny. Před pandemií jsem ročně pořádala přes 100 školení a konferencí o podnikání v MLM, účastnili se jich tisíce lidí. Byli jsme s manželem pořád na cestách. Živá školení mi teď samozřejmě chybí a můj pracovní den se hodně změnil.
 
Mám teď více času na přípravu a další rozvoj on-line vzdělávání. Současná situace nás donutila zapracovat na sociálních sítích, vlastních fotkách, videích a osahat si další technologie. Museli jsme upravit i způsob komunikace se zákazníky. Dnes si nemůžou produkty osahat ani ovonět, takže nezbývá, než jim ten zážitek a třeba i návod k použití zprostředkovat jinak. Osobní kontakt nahrazujeme natáčením videí a pracujeme na lepším on-line projevu prodejců. Vzděláváme je v marketingu, sebeprezentaci i prezentaci výrobků. Máme štěstí, že můžeme pracovat dál. To dnes není samozřejmost a my si to dobře uvědomujeme.
Království TianDe - největší e-shop s TianDe kosmetikou
Postihla váš e-shop Království TianDe nějak covidová krize? 
V TianDe pracujeme hodně on-line, takže vlastně kdykoliv a odkudkoliv. V Království TianDe navíc od začátku investujeme obrovské množství peněz do rozvoje e-shopu, což se nám teď v dobrém vrací. V koronavirové krizi jsme úspěšnější než kdy dřív. Trháme rekordy v počtu objednávek, máme vytíženější zákaznickou linku, ale nijak nás to neomezuje. Za ty roky máme skvěle podchycený logistický systém, automatizovaný systém provizí i zákaznickou podporu. 
Zákazníkům i prodejcům se v e-shopu věnujeme odjakživa na maximum. Takže nás současný nápor nijak neohrozil. Snažíme se nicméně podporovat ty, kteří takové štěstí nemají. Zdarma pořádáme vzdělávací kurzy pro zájemce o přivýdělek, připravujeme podpůrné prodejní materiály a mentorujeme týmy, aby tuto náročnou dobu ustály.  Nezapomínáme ani na ty nejzranitelnější, takže jsme už čtvrtým rokem partnerem organizace Život dětem a letos Klokánků. Každý rok jim darujeme 1 milion korun. 
Může se s námi na závěr podělit o své osobní desatero přežití? 
Osobně se řídím spíš podle “patera”: neodkládat práci, nevymlouvat se, každý den tvrdě pracovat, nic nevzdávat a být laskavá. Můj tým se u posledního bodu asi zasměje. Přísná a náročná bývám nejen k sobě, ale i k ostatním. Z mé zkušenosti se jinak úspěchu, dobrých výsledků a posunu dosáhnout nedá. Ke každému se ale snažím přistupovat  lidsky a s pokorou. 
Časopis Forbes - Království TianDe

Královské díky za tisíce vašich recenzí na Heurece

99%
zákazníků nás v dotazníku spokojenosti doporučuje na Heureka.cz. Celkem už máme přes 10 000 ověřených recenzí.
4.9 (z 5) je celkové hodnocení spokojenosti
Ověřeno zákazníky
Ověřeno zákazníky
Shop roku 2020 Shop roku 2020 finalista Shop roku 2019 Shop roku 2018 Shop roku 2017