Nalaďte se na zimu. Zahřejte své tělo podle TČM

Během chladných měsíců naše tělo stagnuje. Utlumení organismu je ale plně v souladu s tímto ročním cyklem. Máme méně energie, jsme často unavení, metabolismus nám zpomaluje a my se musíme ke každému pohybu přemlouvat. Cítíme potřebu většího klidu, tak jako je v klidu příroda kolem nás. Nejraději bychom zalezli do peřin a zůstali v nich až do jara. V zimě se totiž zpomaluje proudění naší vnitřní energie, tělo se hůř prokrvuje a my intenzivněji vnímáme chlad. Přirozeně toužíme po něčem, co nás zahřeje.
Obrazek

Jak poznat, že je v těle příliš chladu?

Známkou nahromaděné energie Jin jsou zkřehlé nohy, na chlad citlivé klouby a sklony k častému nachlazení, které provází zimnice. Převahu chladu provází i bledost, celková tělesná únava, pocity smutku, úzkosti, nespavost a špatné sny.
Zimomřivost

Je vám zima? Rozdmýchejte svůj vnitřní oheň 

Aby se tělo zahřálo, potřebuje přijmout spoustu energie. A my ho v tom můžeme podpořit správně poskládaným jídelníčkem. Jak se ochladí, musíme do pece přidat víc paliva. Pokud máte doma čtyřnohého společníka, všimněte si, že je v zimě o dost hladovější. V tomto ročním období je pro každého živého tvora normální mít větší chuť k jídlu a vyžadovat sytější pokrmy. Netýká se to jen těch, co zrovna hibernují. Je i přirozené, že si ukládáme víc tukových zásob. Ty pak “odhodíme” zase s příchodem teplejšího počasí.
 
 

Číňané mají vlastní odpověď na zdravou výživu, bez ohledu na trendy

Zahřívací strava podle TČM
V každém ročním období nám podle učení tradiční čínské medicíny prospívá jiná skladba stravy. Čínská dietetika je založená na stravování v souladu s ročními cykly, vyvážení energií Jin a Jang, nároky jednotlivých orgánových okruhů a bere v potaz i tělesnou konstituci. U potravin konzumovaných v daném období hledí nejen na výživovou hodnotu. Bere v úvahu i jejich chuť a termický vliv.
Tip

Abychom pochopili, co je pro nás dobré, nemusíme hledět až do daleké Číny

Vzpomeňte si, co v zimě jedli naši předkové. Stačí se vrátit zpět tak o půl století. Ještě naši prarodiče běžně využívali potraviny, které byly v daný čas dostupné, nebo se daly bez potíží delší čas skladovat.

Jezte podle sezóny

To je pravidlo, kterého je třeba se držet v každém ročním období. Sezónní potraviny z oblasti, kde žijeme, nám dodají výživu, kterou právě potřebujeme. I když pulty našich obchodů lákají v zimě na pomeranče, grepy, citrony a mandarinky, zkuste jim odolat. Citrusy právě dosahují plné zralosti v místech, kde vrcholí léto. Jsou tedy sezónním ovocem například pro Brazilce, ale už ne tak pro nás Středoevropany. 

Potraviny, které by neměly chybět v zimním jídelníčku

V boji s chladem vsaďte na zahřívací potraviny. Dodají tělu potřebnou energii, podpoří jeho obranyschopnost a navíc zrychlí metabolismus.
Obrazek

Co jíst v zimě podle TČM

  • Zelenina: tykve, pastinák, kořenová zelenina, batáty, kořen lopuchu,česnek, cibule, pórek, křen
  • Obiloviny: hnědá rýže, amarant, jáhly, pohanka, quinoa, proso, ovesné vločky
  • Živočišné výrobky: maso kuřecí, skopové, jehněčí, divočina, kachní, husí, ryby, vnitřnosti, vejce, sýry plísňové, kozí a ovčí
  • Ovoce: veškeré sušené ovoce, datle, dušená jablka a hrušky
  • Ořechy a semena: mák, vlašské ořechy, mandle, slunečnicová a dýňová semínka
  • Koření: fenykl, kmín, zázvor, černý pepř, skořice, badyán, anýz, hřebíček, chilli a kurkuma
  • Bylinky: koriandr, tymián, šalvěj, oregano, bazalka
  • Nápoje: kakao, alkohol, červené víno, káva, černý čaj, zlaté mléko
  • Tuky: za studena lisované oleje ze semen a ořechů, sádlo, ghí
Tip

Naučte se vnímat, co jíte

Brzy sami poznáte, kdy se vám při konzumaci potravin po těle rozlévá příjemné teplo a kdy chlad.

Jak na přípravu pokrmů

Pečte, vařte, blanšírujte. Zahřívací efekt mají některé potraviny ze své přirozené podstaty, ale zvýšit se dá ještě tepelnou úpravou. Čím déle pokrmy necháte v teple, tím lépe pak prohřejí vás. Posilující jsou dlouho tažené vývary a krémové zeleninové polévky, dušená a pečená jídla z jedné pánve. Příjemné do žaludku jsou teplé obilné kaše, naslano i nasladko. Teplo v těle rozproudí i některé bylinky a štiplavé koření. Přidávejte je do pokrmů podle libosti.
Obrazek
Tip

Zahřejte se svařenou hruškou se zázvorem

Pořádně okořeněný horký drink vám pomůže sychravé počasí lépe zvládnout. 

Vše je o rovnováze. Jaký smysl má v TČM chuť

Pestrá kombinace potravin podle jejich povahy a chuti slouží k doplnění esence, kterou lidské tělo potřebuje. Číňané rozdělují chutě do pěti různých druhů. Kyselé, hořké, sladké, pikantní a slané. Pět chutí ale není omezeno jen na naše smysly. Každá chuť sousta posílá výživu do příslušných orgánů. Proto považují za nutné, mít ve stravě zastoupenou každou z nich.
 
  • Kyselá chuť se dostává do Jater. Pomáhá zastavit pocení a zmírňuje kašel.
  • Slaná vstupuje do Ledvin. Pomáhá odvádět, pročišťovat a změkčovat odpadní látky.
  • Hořká směřuje do Srdce a Tenkého střeva. Pomáhá ochladit teplo a vysušit vlhkost. 
  • Pikantní vstupuje do Plic a Tlustého střeva. Pomáhá stimulovat chuť k jídlu a prohřívá.
  • Sladká chuť míří do Žaludku a Sleziny. Pomáhá harmonizovat a tonizovat trávení.
Ochrana před chladem v zimě

Podpořte své Ledviny

V zimě se ke slovu dostávají Ledviny. Máme pro vás 5 tipů, jak je udržet ve skvělé kondici.

1) Schovejte uši pod čepici

Uši jsou smyslovým orgánem ledvin. V zimních měsících jsou náchylnější na ofouknutí a záněty středouší. Proto udržujte uši v teple. Když máte uši jako led, přiložte na ně dlaně a krouživým pohybem je prohřejte.

2) Nenechte nohy lenošit

V ploskách nohou začíná meridián Ledvin. A ten je dobré pravidelně stimulovat. Pokud máte sedavé zaměstnání, zkuste čas od času vstát od stolu a přešlapovat alespoň na místě. Prokrvení pomůžou masáže plosek nohou.

3) Teple se oblékejte

TČM doporučuje oblékat se podle ročního období, ne podle aktuálního počasí. I chvilkové vyšší teploty můžou být totiž zrádné. Krk, záda a nohy v teple, to je základ. Nezapomínejte proto v zimě na šálu, nátělník a teplé ponožky.

4) Zimnici zažeňte horkou koupelí

Ideální pro rychlé prohřátí těla jsou solné aroma koupele a masáž. I při výběru bylinek do koupele dejte přednost těm zahřívacím, jako je zázvor a chilli.
 

5) Prohřejte své tělo turmalínem

Chladem nejvíc trpí bedra, nohy a kolena. Pořiďte si na zahřátí speciální turmalínové pomůcky.
Tip

Teplo pomůže rozproudit Wutong

Hřebíček, zázvor, skořicovník, kafr. Čtvero bylin, které prohřejí vaše tělo až na kost.

Kdo by se neměl přehřívat

Protože každý z nás je unikátní bytost, ani horké koupele, turmalín nebo zahřívací jídelníček není univerzálně vhodný pro všechny. Vyhněte se horku a zahřívacím potravinám v těchto případech:
 
  • máte vysoký krevní tlak
  • trpíte na časté migrény
  • jste po prodělané mrtvici
  • trpíte na nervozitu a hyperaktivitu
  • trápí vás noční pocení
  • v menopauze, v těhotenství a u malých dětí
Tip

Ještě jeden tip na závěr. Ulovte si každý sluneční paprsek, který se kolem vás mihne 

Slunce je naším nejpřirozenějším zdrojem tepla, ale i radosti a tolik potřebného optimismu. Využijte každé šance, kdy si paprsky prorazí cestu mezi mraky a nastavte jim svou tvář.

Královské díky za tisíce vašich recenzí na Heurece

99%
zákazníků nás v dotazníku spokojenosti doporučuje na Heureka.cz. Celkem už máme přes 11 000 ověřených recenzí.
4.9 (z 5) je celkové hodnocení spokojenosti
Ověřeno zákazníky
Ověřeno zákazníky
Shop roku 2020 Shop roku 2020 finalista Shop roku 2019 Shop roku 2018 Shop roku 2017
Cena SHOP ROKU pro TianDe