Jak na zdravý jídelníček z pohledu TČM

Terapeuti tradiční čínské medicíny považují harmonicky vyladěné jídlo za nejlepší prevenci nemocí i za lék na již vzniklé zdravotní neduhy. Dietetika TČM si zakládá na stravování v souladu s ročními cykly, potřebou jednotlivých orgánových okruhů, s tělesnou konstitucí a vyvážením energií Jin a Jang. Vedle výživové hodnoty potravin bere v potaz i jejich chuťový a termický vliv. Rovnováha ve všech směrech rovná se zdraví.
Obrazek

Termický vliv stravy

Každá potravina má vlastní termický účinek, tedy schopnost vyvolávat v nás pocity chladu nebo tepla. Některá ochlazuje, jiná zahřívá a jsou i potraviny termicky neutrální. Vhodně zvolenou skladbou potravin můžeme správně vybalancovat energetickou nerovnováhu v těle. Odbourat přemíru chladu (Jin) a naopak horka (Jang). A to nejen s ohledem na roční období, ale i na energetické a konstituční nastavení našeho těla.
Termický vliv stravy TČM

Čínská medicína rozlišuje 5 možných energií

  1. studená - silný Jin
  2. horká - silný Jang
  3. chladná - Jin
  4. teplá - Jang
  5. neutrální - vyrovnaná energie Jin a Jang
Tip

Termické vlastnosti potravin můžete změnit

Jejich působení na pocity našeho těla ovlivňuje i kulinářská úprava, tedy vaření, pečení nebo dušení i délka samotné přípravy. Studenou energii určité potraviny pak můžete třeba neutralizovat zahřívací potravinou. Ochlazující jogurt například vybalancujete přidáním hřejivé skořice.
Zahřívací potraviny TČM

Zahřívací strava zvyšuje jangovou energii v těle

Zrychluje, prohřívá, stahuje a podporuje cirkulaci. Vesměs sem patří veškeré teplé jídlo, pokrmy z jedné pánve, vařené, dušené, pečené maso i zelenina a dlouze tažené vývary.

Zahřívací potraviny

  • Ovoce: především tepelně zpracované; meruňky, rozinky, třešně, mango, papája
  • Zelenina: cibule, pórek, pažitka, dýně, hořčice, batáty, fenykl, křen
  • Obiloviny, luštěniny, ořechy: kulatozrnná rýže, pohanka, jáhly, vlašské ořechy, kokos, piniová semínka
  • Živočišné produkty: máslo, kuřecí, jehněčí, zvěřina, veškeré pečené a grilované maso
  • Nápoje: kakao, zlaté mléko, šalvějový čaj, alkohol a káva
  • Koření: skořice, hřebíček, pepř, chilli, kurkuma, kari, oregáno, muškátový ořech, nové koření, anýz, česnek, zázvor, kopr
Ochlazující potraviny TČM

Ochlazující strava zvyšuje jinovou energii v těle

Zpomaluje, uvolňuje, ochlazuje krev a pročišťuje horko a zbavuje toxinů. Obecně sem spadá veškerá syrová zelenina a ovoce, blanšírovaná či krátce vařená a dušená jídla a studené nápoje.

Ochlazující potraviny

  • Ovoce: veškeré citrusy, banán, meloun, ananas, jahody, jablka, hrušky, hrozno
  • Zelenina: okurka, rajče, celer, zelená listová zelenina, řasy, čekanka, chřest, čerstvé klíčky, rebarbora, lilek, cuketa
  • Obiloviny a luštěniny: sója, tofu, kukuřice, ječmen, dlouhozrnná rýže, mungo
  • Živočišné produkty: sýry, jogurty, králičí maso
  • Nápoje: zelený čaj, matcha tea, mátový čaj, minerální vody
  • Koření: sojová omáčka, miso
Neutrální potraviny TČM

Neutrální strava udržuje vyrovnanou energii Jin a Jang v těle

Ideálně doplňuje a zpestřuje jídelníček v každém období a je vhodná pro všechny energetické typy. Patří sem většina obilovin a druhů masa, z ovoce pak bobuloviny a chuťově neutrální zelenina.

Neutrální potraviny

  • Ovoce: avokádo, datle, fíky, švestky, veškeré bobuloviny
  • Zelenina: zelí, červená řepa, mrkev, tuřín, hrášek, brambory, brokolice, kedluben, fazolky, houby shiitake, lesní houby
  • Obiloviny, luštěniny, ořechy: amarant, quinoa, žito, bulgur, červená čočka, kuskus, špalda, mandle, lískové ořechy, sezam, dýňové semínko
  • Živočišné produkty: vepřové, hovězí, krůtí maso, okoun, pstruh, platýs, kapr, losos, mléko, vejce
  • Nápoje: voda, šípkový čaj, šťáva z hroznů, pu-erch, černý čaj
  • Koření a sladidlo: med, šafrán, lékořice, třtinový cukr

Pět elementů, patero chutí

Každému z pěti období v roce vládne jeden energetický element. Dřevo vládne jaru, Oheň panuje v létě, prvek Země se pojí s přechodným obdobím pozdního léta, Kov patří k podzimu a Voda je přiřazená zimě. Elementy pentagramu se navzájem podporují, ovlivňují a střídají se v průběhu dne, celého roku i života. S každým elementem se pojí určitá chuť. Její působení v organismu pak odpovídá určitým orgánům pentagramu a pojí se s určitou emocí. Chuťovým účinkem dokáže potravina uvést do rovnováhy, vyživovat a harmonizovat jednotlivé orgánové okruhy. Harmonická strava podle TČM se v ideálním případě sestává ze všech těchto pěti chutí. 

  1. Kyselá chuť patří orgánu Játra
  2. Hořká chuť se pojí s orgánem Srdce
  3. Sladká chuť patří ke Slezině
  4. Pikantní náleží orgánu Plíce
  5. Slaná se pojí k orgánu Ledvin
Tip

Ve stravování podle TČM platí: udržujte chutě a energii v rovnováze

Jste aktivní, horkokrevní, rudnou vám často tváře? Zchlaďte se

Prospějí vám vychlazené nápoje, neutrální a studené potraviny s převahou syrového ovoce a zeleniny, hořké a kyselé.

Jste pasivní, věčně prochladlí a pobledlí? Zahřejte se

Zimomřivost vyžeňte z těla teplým nápojem, vařeným a pečeným pokrmem a pikantním kořením. Prospěje vám vše pálivé, sladké a slané.

TČM pracuje se šesti konstitučními a energetickými typy

Stejně jako je tomu u rostlin, i každý člověk má jiný kořínek. Co ve výživě prospívá jednomu, může uškodit jinému. Základem zdraví u každého typu je najít ve stravování balanc a správnou míru. Potlačit svou dominanci. Vlhký typ zařadí do jídelníčku potraviny, které ho vysušují a vyloučí přemíru cukru, mléčných výrobků a bílé mouky, suchý typ zase doplní ty zvlhčující. Horký typ se zaměří na ochlazující potraviny a naopak studený na zahřívací. Nadměrný se v jídle uskromní a nedostatečný si dopřeje pořádný nášup.
Obrazek
  1. Horký typ - člověk věčně žíznivý, horkokrevný s červenými tvářemi. Je akční a rychle mluví. Dává přednost studeným nápojům. Mívá tužší stolici a málo moči. 
  2. Studený typ - zimomřivý člověk bez pocitu žízně, většinou pobledlý. Mluví pomalu a jedná rozvážně. Dává přednost teplým nápojům. Mívá měkčí stolici a hodně moči.
  3. Nadměrný typ - silný a atletický člověk s pronikavým hlasem. Je energický a plný elánu. Inklinuje k srdečním nemocem a vysokému krevnímu tlaku.
  4. Nedostatečný typ - je hubený se sklonem k podvýživě. Tiše mluví, je pasivní, bez energie a životního elánu. Trpí na věčnou únavu, bušení srdce a nadměrné pocení.
  5. Suchý typ - hubený, těžko přibývá na váze. Má sklon k ekzémům, alergiím a suchému kašli. Trpí často žízní, má suché rty, chraptí a přeskakuje mu hlas.
  6. Vlhký typ - člověk se sklonem k nadváze či obezitě, bývá věčně unavený a bez energie. Trápí ho na časté zahlenění, otoky celého těla a zadržování vody.
Tip

Neberte jídlo jen jako palivo pro tělo. Spojte jezení s radostným prožitkem

Proces správného trávení začíná už v ústech při žvýkání. Jezte bez spěchu. Věnujte svoji pozornost pouze a jen tomu, co máte právě na talíři. Vědomé jezení přinese užitek vašemu tělu a podpoříte své zdraví.
Pestrá strava
  • jezte pestře a přiměřeně
  • nespěchejte
  • nehltejte
  • pořádně žvýkejte
Tip

Každé jídlo má svůj čas. Jak tikají orgánové hodiny?

Načasujte si svůj stravovací rytmus podle orgánových hodin. Největší zásluhu na dobrém trávení má žaludek. Ten je na vrcholu své aktivity od 7. do 9. hodiny ranní. Tady si můžete dopřát vydatnou snídani. Jeho aktivita klesá mezi 19. a 21. hodinou. Počítejte s tím, že trávení trvá i několik hodin, proto si večeři dopřejte s mírou a s předstihem.
I v tradiční čínské dietetice platí, že každý člověk je jiný a podle toho k sobě také přistupujte. Naučte se vnímat své tělo. Jen tak poznáte, co vám dělá či nedělá dobře. Po dobrém jídle byste se měli cítit lépe než před ním. Pokud u vás tahle zásada neplatí, je nejvyšší čas na změnu.

Královské díky za tisíce vašich recenzí na Heurece

99%
zákazníků nás v dotazníku spokojenosti doporučuje na Heureka.cz. Celkem už máme přes 10 000 ověřených recenzí.
4.9 (z 5) je celkové hodnocení spokojenosti
Ověřeno zákazníky
Ověřeno zákazníky
Shop roku 2020 Shop roku 2020 finalista Shop roku 2019 Shop roku 2018 Shop roku 2017